Kopvillkor

Läs dessa avtalsvillkor noggrant innan du gör en beställning i vår näthandel. När du gör en beställning binder du dig vid att följa dessa avtalsvillkor.

SAMTYCKE TILL PERSONUPPGIFTSBEHANDLING

När du gör en beställning accepterar du användning av dina personuppgifter. Se dataskyddsbeskrivning.
 

AVTALSVILLKOR I KORTHET

1. Produkter som beställs i e-handeln har 14 dagars returrätt. Produkter och produktförpackningar som returneras ska vara i fabriksskick och säljbara. Vi erbjuder kostnadsfritt byte av storlek på samma artikel. När köpet blir återkallad kostar returnering 106.80 kr.

2. Vi strävar alltid efter att behandla och sända beställningarna så fort som möjligt. I regel packar och sänder vi beställningarna samma dag när beställningen mottas. Detta gäller på vardagar före kl. 12 och när produkterna finns i lager. Beställningarna som mottas om helgerna och under veckosluten samt efter kl. 12 på vardagar, sänds i regel på nästa arbetsdag. Uppskattad leveranstid på måttbeställda produkter finns på produktsidan.

3. Om en fel produkt har levererats till konsumenten eller produkten är bristfällig, skall konsumenten omedelbart rapportera till Avoris Oy e-handelns kundtjänst via e-post info@avoris.se

4. Avoris Oy e-handeln ansvarar inte för förhindrad, försvårad eller försenad leverans när det gäller ett skäl som Avoris Oy inte kan påverka, exempelvis krig, naturkatastrof, export- och importförbud, myndighets beslut, avbrott i allmän trafik eller annat likvärdigt skäl som försvårar eller förhindrar verksamhet av Avoris Oy e-handeln.

 

NÄRMARE AVTALSVILLKOR
 

1. ALLMÄNNA VILLKOR

Avoris e-handeln underhålls av Avoris Oy (FI18777256). Följande avtalsvillkor tillämpas med handelsrelationen mellan Avoris Oy och kunderna. Avoris Oy förbehåller sig rätten till att ensidigt ändra avtalsvillkor utan förhandsmeddelande. Konsumentskyddslagen och avtalsvillkorna som gäller vid beställningsfället, tillämpas vid beställningarna. Dessa avtalsvillkor finns på webbsidan av Avoris Oy. Förändringarna i lagen träder i kraft genast som sådan om inte annorlunda stadgas i lagen.

Avoris Oy ansvarar inte för förhindrad, försvårad eller försenad leverans när det gäller ett skäl som Avoris Oy inte kan påverka, exempelvis krig, naturkatastrof, export- och importförbud, myndighets beslut, avbrott i allmän trafik eller annat likvärdigt skäl som försvårar eller förhindrar verksamhet av Avoris Oy e-handeln.

 

2. KUND

Avoris e-handeln säljer produkter till vuxna och med vårdnadshavarens samtycke också till under 18-åriga privatpersoner (nedan nämnd konsument) samt till företag och organisationer till Sverige.

Vid konsumentköp följer vi gällande Finlands och EU:s konsumentlagstiftning. Avoris Oy:s avtalsvillkor gäller inte när de i så fall skulle begränsa konsumentens rätter som tvingande lagstiftning stadgar. När konsumentkunden gör en beställning, är hen förpliktad till att lämna sina fullständiga kontaktuppgifter, inbegripet minst namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Vid affär mellan företags- och organisationskunder och Avoris Oy tillämpas köplagen i Finland, om inte annat anges i dessa avtalsvillkor. Företags- och organisationskunder skall ange sitt fullständigt namn, adress, kontaktpersonens namn, telefonnummer, e-postadress och när det gäller fakturakunder, också en möjlig separat fakturaadress.

Kunddata bevaras i Avoris Oy:s kundregister och datan används för att ta hand om kundrelationer.

 

3. BUNDENHET TILL BESTÄLLNING

Efter att ha gjort en beställning binder konsumenten sig för att följa sin e-post för att motta orderbekräftelsen. En bindande köpekontrakt träder i kraft när Avoris Oy har sänt orderbekräftelsen via e-post. Konsumenten har rätt att annullera beställningen eller delar av den via e-post, per brev eller telefon. Beställningen har levererats när en del av beställningen eller anmälan om att beställningen kan hämtas från posten, har levererats till konsumenten. Efter att konsumenten har gjort en beställning, har Avoris Oy inte rätt att ändra avtalsvillkor. Kontakt mellan kontrahenterna sker via e-post (info@avoris.se).

Att inte hämta ut paketet från post / vägra att motta paketet betyder inte samma som att annullera eller returnera en beställning. Om kunden inte hämtar ut paketet och inte meddelar Avoris Oy om saken, är Avoris berättigad att ta ut behandlings- och leveranskostnader på värde av 238.80 kr eller sammanlagd summa av leveranskostnader.

OBS! Om kunden har inte hämtat ut paketet och vill ha det skickat på nytt, debiteras en betalning på värde av 149 kr.

 

4. PRODUKTPRISER, TILLGÅNGEN OCH LEVERANSTID

Produktpriserna som kan ses i e-handeln, inkluderar mervärdesskatt. Om det finns tydliga felaktigheter på pris på produkterna som kunden kan antas ha förstått, säljs produkterna inte på tydligt billigare pris. Om priset på produkten stiger innan försändelsen har behandlats, levereras produkterna på originala beställningspriser. Om priset på produkten sänker innan försändelsen har behandlats, levererar vi produkterna alltid på nytt, billigare pris. Vi förbehåller oss rätten till ändra priser och leveranskostnader.

  • Tillgången och beräknad leveranstid syns på produktsidor och densamma infon om varje produkt syns också i varukorg och orderbekräftelsen.
  • När beställningen görs på vardagen före kl. 12.00 och produkten finns i vårt lager, lämnar vi den till transport i regel samma dag.
  • Beställningarna som görs på vardagarna efter kl. 12.00 eller på helgerna skickar vi i regel nästa vardag.
  • Om produkten finns inte i vårt lager, syns beräknad leveranstid på produkten
  • Uppskattade leveranstider har beräknats på basis av kunskaper från importörer och tillverkare. Avoris Oy ansvarar inte för förseningar som beror på oväntade förändringar som vi inte kan påverka.
  • Vi undviker separata efterleveranser, utan produkter som har beställts samtidigt, levereras i samma försändelse, när alla produkter har kommit till vårt lager.
  • Avoris Oy är ansvarig för försvunna försändelser. Om beställningen har inte kommit fram i 14 dagar från sändandet, gör vi en anmälan av försvunnet paket till post när kunden meddelar oss om saken. Dessförinnan kan kunden fråga efter försändelsen i sitt eget postkontor.

 

5. BETALNINGSSÄTT

 

KLARNA CHECKOUT

Med Klarna Checkout kan du handla på nätet lätt, smidigt och säkert. Genom att svara på ett par lätta frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Du kan betala med antingen Faktura, delbetalning, med kort eller banköverföring – allt är lika säkert! Genom att använda Klarna Checkout accepterar du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 11134 Stockholm) villkor, som du hittar i kassan. Om du har några frågor om betalning, ber vi dig kontakta direkt med Klarnas kundservice. Du hittar kundtjänstens kontaktuppgifter, Login till Klarna och annan nyttig information i https://www.klarna.com/se

 

6. LEVERANSSÄTT

 

PICKUP PARCEL

  • Paketen levereras för uthämtning av konsumenten från Bring uthämtningsställen och automater
  • Leveranstiden till Sverige är vanligtvis 2-5 vardagar
  • Försändelsens gång kan följa upp enkelt med försändelsekoden
  • Pris 99.00 kr / försändelse
  • Fri frakt över 500 SEK

HOME PARCEL

  • Leverans till konsumentens hem på vardagar mellan kl. 8–17
  • Leveranstiden till Sverige är vanligtvis 2-5 vardagar
  • Försändelsens gång kan följa upp enkelt med försändelsekoden
  • Pris 219.00 kr / försändelse

 

7. BYTE OCH RETURNERING

 

Vi erbjuder kostnadsfritt byte av storlek på samma artikel. När köpet blir återkallad kostar returneringen 106.80 kr och detta belopp dras av återbetalningen som ges till kunden. Retur av en gång utbytt produkt kostar totalt 213.80 kr.

 

BYTES- OCH RETURRÄTT

Returrätt ges till produkter i oskadade, originala försäljningsförpackning som är säljbara och i fabriksskick. Kunden kan bekanta sig med produkten på samma sätt som i affären för att granska egenskaperna och fungerande av produkten. Produkten är inte oanvänd om den har tydliga tecken av slitande och/eller smuts.

  • Om konsumenten anser produkten vara väsentligt oförändrad, har Avoris Oy rätt att ta ut beloppet som motsvarar sjunkande av värdet av produkten.
  • Om produkten är inte säljbar pga. användning, kan företaget vägra återbetala summan som kunden har betalt för produkten.
  • Om kunden returnerar produkten grundlöst, debiterar vi betalning för servicen 238,80 kr.
  • Kunden skall alltid meddela försäljaren om returnering och avbeställning. Om kunden hämtar inte produkten eller bara returnerar den, räcker det inte till att göra en avbeställning. Om kunden hämtar inte paketet utan att hen meddelar Avoris Oy om saken, har Avoris Oy rätt att debitera kunden leverans-/behandlingskostnader på värde av 238,80 kr.
  • Konsumenten skall ge e-handeln en anmälan om avbeställning inom 14 dagar från mottagandet av försändelsen och returnera varan inom 14 dagar från anmälan om avbeställningen. Anmälan kan göras t.ex. genom att svara på originala orderbekräftelsen via email och att meddela avbeställningen.
  • Leveranskostnaderna ersätts inte om kunden returnerar produkterna som hen har beställt.
  • Om kunden returnerar del av produkterna och härefter blir beställningens slutsumma under gränsen som berättigar för fri frakt (500 kr), tillsätts leveranskostnader (99.00 kr) på beställningen

UNDANTAG FRÅN RETURRÄTT

  • För att hindra missbruk gäller bytes- och returrätt inte måttbeställda produkter.
  • Hygienartiklar har inte returrätt, eftersom de inte kan återsäljas pga. deras beskaffenhet. Som hygienartiklar räknas t.ex. strumpor och gel- och silikonprodukter och muskelsimulatorer (om elektrodförpackningen har öppnats)
  • Inom handel inom företag och gemenskapen (kunder som har organisationsnummer) är leveransvillkor olika, eftersom då inte tillämpas direktiv i konsumentskyddslagen. Returrätt finns inte utan särskilt avtal. Byte av produkter kan förhandlas på lagerprodukter och i ett sådant fall betalar den som gör returnering alla avgifter som förorsakas av bytet.

GÖR SÅ HÄR NÄR DU VILL BYTA ELLER RETURNERA PRODUKTER

  1. Se till att produkten som du vill returnera är i originalform. Det är kunden som ansvarar för att prova produkten på det sättet att den inte har tecken av användning. Se till också att produkten som du vill returnera eller byta är inte smutsig pga. provning eller att t.ex. hår av sällskapsdjur finns inte. Hygienartiklar, som strumpor eller gelprodukter som sätts på huden kan tyvärr inte returneras pga. hygieniska skäl (om det inte är fråga om en felaktig artikel)
  2. Gör en anmälan om avbeställning eller byte till Avoris Oy inom 14 dagar från mottagandet av försändelsen. Anmälan kan göras t.ex. genom att svara på den originala orderbekräftelsen via e-post och att meddela om returnering.
  3. Packa produkterna i originalförpackningar. Använd inte lim, nitar eller tejp på förpackning. Aldrig skriv någonting på originalförpackningen.
  4. Bifoga information i listan(*) nedan i paketet, så att behandling av paketet är enklare.
  5. Alla beställningar följer med returadresskort. Limma kortet på paketet.
  6. Du kan lämna returpaketet hos alla Bring service points:  Bring uthämtningsställen
  7. Vi erbjuder kostnadsfritt byte av storlek på samma artikel.
  8. När köpet blir återkallad kostar returnering 106.80 kr och detta belopp dras av återbetalningen som ges till kunden.

INFORMATION SOM BIFOGAS NÄR BYTE ELLER RETUR GÖRS (*)

Produktretur:

  • Beställning/orderbekräftelse följer med en returformulär. Formulären ska fyllas noggrant (beställningsnummer, namn, adress och telefonnummer) och bifogas returneringen
  • En kopia av följebrevet som du fått i samband med leverans
  • Skriv i textfältet uppgifterna om produkten du vill returnera

Byte av en produkt (olik storlek av samma produkt):

  • Returformuläret är bifogat i beställningen/orderbekräftelsen. Formulären ska fyllas noggrant (beställningsnummer, namn, adress och telefonnummer) och bifogas returneringen
  • Skriv i textfältet uppgifterna om produkten du vill returnera och uppgifterna om produkten av samma pris som du vill ha i stället

Byte av en produkt (produkt av olikt pris):

  • Gör returnering enligt anvisningarna om ”Produktretur” som finns ovan och gör en helt ny beställning. Dessa behandlas som separata händelser.

ÅTERBETALNINGAR / SÄNDNING AV RETURPRODUKTER

Vi strävar efter att göra återbetalningar till kunden så fort som möjligt. Pengarna återbetalas / betalningen ges tillbaka el. fakturan tas tillbaka på samma sätt som den har debiterats i samband med beställningen i e-handeln. Lagen kräver att pengarna ges tillbaka inom 30 dagar från returnering av produkten. När betalning sker via Klarna, får ni en anmälan om saken från Klarna per e-post efter återbetalningen har skett.

OBS! När köpet blir återkallad ersätter vi inte för leveranskostnader utan dessa kostnader dras av det beloppet som kompenseras kunden. När köpet blir återkallad är kostnader för returnering 99.00 kr och detta belopp dras av beloppet som kompenseras kunden i samband med returnering. Vi erbjuder kostnadsfritt byte av storlek på samma artikel.

 

8. GARANTI OCH FELANSVAR

Garantin bestäms på basis av garantivillkor som tillverkaren definierar. Köparen är skyldig att bekanta sig med garantivillkor som följer med produkten, innan produkten tas i bruk. Garantivillkorna finns antingen i samband med bruksanvisning, i en separat garantiformulär eller webbadress som tillverkaren anger.

Avoris Oy förbehåller sig rätten att bekräfta de fel i produkterna som meddelats om.

Kostnaderna av en grundlös produktretur debiteras kunden i sin helhet, när kunden har tydligen utan orsak levererat produkten till garantiservice..

 

9. REKLAMATION

Om en fel produkt har levererats till kunden eller produkten är skadad el. något liknande, skall konsumenten rapportera om saken i rimlig tid (inom 8 dagar från mottagandet av produkten) för Avoris Oy, antingen via e-post info@avoris.se eller per brev Avoris Oy, Haaransuontie 13 B 1, 90240 Oulu, Finland. Den felaktiga leveransen sänds kostnadsfritt åter enligt anvisningarna som Avoris Oy har gett, och bifogas med Returformulär som har följt med beställningen. Produkten returneras efter att reklamationen har gjorts. Efter att Avoris Oy har mottagit produkten, återbetalar vi genast det belopp som kunden möjligen har betalt eller alternativt byter eller reparerar vi felaktig/fel produkt, enligt det som kunden önskar.

Trots att vi packar produkterna noggrant kan de bli skadade i samband med transport. På grund av detta lönar det sig att granska skicket på försändelsen redan med posttjänstemannen. Reklamation av skador under transport görs till transportören. Om paketet har blivit skadat under transport och även den beställda produkten är skadad, gör genast en skadeanmälan till postkontor. Efter det ta kontakt till vår kundservice för att komma överens om leverans av en ny produkt.

Reklamationerna behandlas bara skriftligen. En fritt formulerad reklamation kan sändas antingen via e-post info@avoris.se eller per brev till Avoris Oy:s adress.

Konsumentkunden har rätt att befordra meningsskiljaktigheter som uppstår från detta avtal till konsumenttvistenämnden för att lösas. Kunden kan väcka talan om tvisten mot Avoris Oy i Oulus tingsrätt. Ombudskostnaderna ersätts inte.